Hoe werk ik?

Duidelijk, liefdevol en met aandacht

Ik ben erop gericht dat je kind weer lekker in zijn vel komt te zitten en samen met hem of haar ga ik kijken wat het zou kunnen doen om dat te bereiken. Daarbij voeren we gesprekken en maak ik gebruik van speelse methodieken. Ik vul de sessies in op een manier die past bij je kind: het karakter, de interesses en ook de gemoedstoestand van die dag. Belangrijk vind ik om niet zozeer te focussen op het probleem en de rol van anderen daarin, maar om te kijken naar de eigen kwaliteiten van je kind en hoe we deze kunnen inzetten om met het probleem om te gaan. Mijn ervaring leert dat een kind ergens van binnen wel weet hoe het met de situatie zou kunnen en willen omgaan en wat de oplossing is voor zijn probleem. Ik help hem of haar zich hiervan bewust te worden, het onder woorden te brengen en ermee te oefenen.

Er zit veel afwisseling in de invulling van mijn sessies met kinderen. We zitten geen uren tegenover elkaar aan tafel te praten. Het kan zijn dat we aan tafel zitten, in de speelkamer, op de grond of de bank; buiten een stukje wandelen; of bijvoorbeeld een potje voetballen. Ik zet verschillende methoden/ technieken in, zoals het lezen van prentenboeken; tekenen/schilderen/ kleien; (pedagogische) handpoppen; familie/klassen/vriendschapsopstellingen met Playmobil; begrenzingsoefeningen; focusoefeningen; en verschillende spelletjes. Dit lijstje is zeker niet allesomvattend, maar geeft je hopelijk een beeld van hoe ik werk.

Mijn doel is om een kind weer in zijn kracht te zetten, lekker in zijn vel laten voelen én weer te laten stralen. Ik focus hierbij niet op het verkleinen van het probleem, maar op het aankunnen van de moeilijke situaties en problemen. Omdat ik denk dat het daar op de lange termijn het meeste aan heeft. Hier komt ook de naam van mijn praktijk vandaan: laten we leren dansen in de regen, in plaats van te schuilen voor de storm. Wil je meer lezen over mijn visie en de toelichting van mijn praktijknaam, neem een kijkje op mijn homepage.

Een coaching traject

Na aanmelding van je kind, maak ik graag een afspraak voor een intake. Het is belangrijk dat beide ouders hierbij aanwezig zijn. De intake duurt 1 – 1,5 uur en vindt plaats bij jullie thuis. Ter voorbereiding op de intake stuur ik je een intakeformulier toe. Het is fijn als je deze (samen met de andere ouder van je kind) alvast invult en tenminste 2 dagen vantevoren ingevuld aan mij terugstuurt.

Vervolgens vindt de eerste sessie plaats met je kind. Hierin maken we kennis en verken ik de situatie (of soms ‘het probleem’) en de hulpvraag met hem of haar. Vaak wordt het probleem door ouders en kind net iets anders verwoord, maar komt het in de basis neer op hetzelfde. Soms verschillen de hulpvragen, maar liggen ze wel in het verlengde van elkaar. Voor mij is de hulpvraag van je kind altijd leidend en mijn startpunt. Ik ben er namelijk op gericht dat je kind mij vertrouwt, dat hij of zij zich gezien en uiteindelijk geholpen voelt. Alleen dan kunnen we samen succesvol zijn. Aan het eind is tot nu toe altijd gebleken dat op de route ook de hulpvraag van ouders aan bod komt. Mocht dat niet (naar tevredenheid) het geval zijn, kunnen we daar ook nog apart bij stil staan in een of meer losse sessie(s).

Vervolgens vindt een aantal sessies plaats met je kind. Vooraf kan ik niet precies zeggen hoeveel dit er zijn, omdat elk traject en elk kind (gelukkig) verschillend is! Vaak komen we met ca. 5 sessies een heel eind. Tussentijds zal ik jullie als ouders nog een keer bijpraten over mijn inzichten en bevindingen. Dit doe ik ook aan het eind, eventueel samen met je kind. Mocht ik tussentijds verwachten dat meer sessies wenselijk zijn, zal ik dit ook met je bespreken.